طراحی پروتئین برای استفاده در صنایع مختلف

تاریخ : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

پژوهشگران با دستکاری پروتئین‌ها و طراحی ساختارهای جدیدی، اقدام به تولید واحدهای زیستی کردند که می‌تواند به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای تولید محصولات پیشرفته باشد.

تحقیقات جدید زیست شناسی مصنوعی که توسط ارتش آمریکا تأمین مالی می شود، به دنبال دستکاری ریز محفظه ها در سلول است، تا با این کار بتواند ابزاری به منظور تولید مواد پیشرفته مورد استفاده در بخش پزشکی، تجهیزات محافظتی و مهندسی تولید کند.

باکتری های مضر به لطف توانایی آنها برای جداسازی سموم در محفظه های کوچک، می توانند در محیط های خشن، از جمله داخل معده که بسیار اسیدی است، زنده بمانند.

در مطالعه جدیدی، که جزئیات آن در مجله ACS Central Science منتشر شده است، محققان دانشگاه نورث وسترن مونتاژ پروتئینی را کنترل کردند و این میکرو محفظه ها را در اشکال و اندازه های مختلف، از جمله لوله‌های بلند و چند وجهی ها ساخته اند. از آنجا که این کار چگونگی توسعه واحدهای زیستی، مانند ویروس‌ها و اندامک‌ها را روشن می کند، می تواند روش‌های جدیدی برای طراحی دارو، سلول های مصنوعی و راکتورهای نانو که برای فناوری‌نانو ضروری هستند، در اختیار محققان قرار دهد.

دکتر استفانی مک الهینی، مدیر برنامه توسعه توانایی‌های رزمی ارتش آمریکا، موسوم به DEVCOM می‌گوید: «این نتایج یک گام هیجان انگیز به جلو در توانایی ما برای طراحی محفظه های مبتنی بر پروتئین است. توانایی کنترل اندازه و شکل این محفظه ها می تواند طرح های زیستی پیچیده ای را تولید کند که برای پشتیبانی موثر از تولید مولکول های پیچیده و مواد چند منظوره سفارشی ساخته شده اند که می توانند لباس های پیشرفته ، تجهیزات محافظ و حسگرهای محیطی را برای ارتش در آینده فراهم کنند.»

این بینش به طور بالقوه می تواند منجر به تولید آنتی بیوتیک‌های جدیدی شود که در عین حال از باکتری های خوب محافظت کرده و عوامل بیماری زا را هدف قرار می دهند.

محققان مونتاژ پروتئین‌ها را کنترل کرده و میکرو محفظه های سلولی را در اشکال و اندازه های مختلف ایجاد می کنند که می تواند منجر به ایجاد بلوک های ساختمانی برای کاربردهای مختلف مهندسی شود.

دکتر مونیکا اولورا د لا کروز، استاد علوم و مهندسی مواد و شیمی در دانشگاه نورث‌وسترن می‌گوید: «با طراحی دقیق پروتئین ها برای داشتن جهش های خاص، ما توانستیم مونتاژ پروتئین‌های تشکیل دهنده میکرو محفظه های باکتریایی را کنترل کنیم. »

محققان مونتاژ پروتئین را کنترل می کنند و میکرو بخشهای سلولی را در اشکال و اندازه های مختلف می سازند که می‌تواند منجر به ایجاد بلوک های ساختمانی برای کاربردهای مختلف مهندسی شود.

بسیاری از سلول ها برای اطمینان از اینکه می توانند همزمان فرآیندهای بیوشیمیایی مختلفی بدون تداخل با یکدیگر رخ دهند ، از تقسیم بندی استفاده می کنند. این میکرو محفظه ها که از پروتئین ساخته شده اند ، کلیدی برای بقاء طیف گسترده ای از گونه های باکتریایی هستند.

منبع : https://phys.org/news/2021-04-enable-biotechnology-advances-medicine-equipment.html