استفاده از توالی‌یابی برای بررسی تفاوت یادگیری پرندگان و پستانداران

تاریخ : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

محققان برای بررسی تفاوت‌های میان یادگیری در پرندگان و پستانداران، اقدام به توالی‌یابی ژنوم کردند و به نتایج جالب توجهی رسیدند.

تیمی از محققان موسسه پزشکی هوارد هیوز در دانشگاه کالیفرنیا با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه تگزاس با استفاده از توالی‌یابی به مقایسه مغز پرندگان و پستانداران پرداختند. آنها نتایج یافته‌های خود را در مجله Science منتشر کردند.

یافته‌های پیشین دانشمندان نشان می‌دهد برخی از پرندگان مانند گروهی از پستانداران تفکر و استدلال می‌کنند. در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که با وجود تفاوت چشمگیر در ساختار مغز پرندگان، آیا پردازش مغز در آنها شبیه مغز پستانداران است؟

توشی در این مقاله نشان می‌دهد که قسمت‌هایی از مغز پرنده که در یادگیری نقش دارند مجموعه ای از هسته ها به نام برجستگی بطنی پشتی (DVR) را تشکیل می‌دهد. در پستانداران، یادگیری به طور کلی در نئوکورتکس انجام می‌شود.

در پستانداران، سلول های عصبی در نئوکورتکس به صورت لایه‌ای قرار دارند، در حالی که هیچ لایه‌بندی در DVR وجود ندارد. در این پروژه، محققان تلاش کردند دریابند که آیا نورون‌های تشکیل دهنده نئوکورتکس در پستانداران شبیه DVR در پرندگان است یا خیر. برخی از شباهت ها نشان می دهد که این دو گروه از یک جد مشترک نشات می‌گیرند، بنابراین امکان مشابهت پردازش مغز وجود دارد.

محققان برای پی بردن به شباهت سلول‌های مغزی، توالی‌یابی DNA سلول‌های عصبی DVRهای دو گونه فنچ و نئوکورتکس موش‌های آزمایشگاهی را انجام دادند و سپس آنها را مقایسه کردند.

آنها دریافتند در حالی که ژن‌های مشابهی در هر دو نوع سلول‌های عصبی نقش دارند، اما بیان این ژن‌ها توسط گروه‌های مختلفی از عوامل رونویسی تنظیم می‌شود. محققان اظهار داشتند این تفاوت نشان می دهد که DVR و نئوکورتکس به احتمال زیاد از اجداد مختلف مغز تکامل یافته‌اند و بنابراین بعید به نظر می‌رسد که پرندگان و پستانداران روش یادگیری یکسانی داشته باشند. آنها همچنین به یک نکته تعجب برانگیز رسیدند،  نورون‌هایی که بخشی از DVR مربوط به آواز خواندن در پرندگان آواز را تشکیل می‌دهند از نوعی بودند که در نئوکورتکس یافت نمی‌شوند، که نشان می دهد روند آواز خواندن توسط پرندگان بسیار متفاوت از صدای آواز در پستانداران است.

منبع : https://phys.org/news/2021-02-genetic-sequencing-bird-mammal-brains.html