کشف جدیدی درباره ساختار DNA و رفتار آبگریزی آن

تاریخ : ۱۸ مهر ۱۳۹۸

پژوهشگران سوئدی کشف جدیدی درباره ساختار DNA کردند که این یافته‌ها می‌تواند در توسعه فناوری DNA به کار رود. آنها دریافتند که ساختار آبگریز DNA در شکل‌دهی این ماده نقش مهمی دارد.

محققان دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد جنبه‌های جدیدی از اتصال DNA به خود و نقش اثر ابگریزی روی این پدیده را کشف کردند. آنها نشان دادند که تغییرات کوچک در خصوصیات آب می‌تواند روی کنترل فرآید اتصال تاثیرگذارد. این کشف می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای درک تحقیقات در پزشکی و علوم زیستی ایجاد کند.

نتایج این پروژه در نشریه PNAS به چاپ رسیده است.

DNA از دو رشته تشکیل شده که روی آنها قند و فسفات وجود دارد و بین آنها پایه‌های نیتروژن قرار دارد.  پیوند هیدروژنی برای نگه داشتن این ساختار اهمیت زیادی دارد. اما اکنون محققان دانشگاه چالمرز دریافتند که راز ساختار پیچیده و مارپیچ DNA ممکن است در فضای داخلی آبگریز آن باشد. در واقع در محیط‌های آبی که در فضای بیرون آب وجود دارد، ساختار داخلی DNA به دلیل وجود بازهای دارای گروه‌های نیتروژن آبگریز است بنابراین این ساختار از آب گریزان است. زمانی که واحدهای ابگریز در محیط ابدوست قرار می‌گیرند آنها به سمت هم می‌آیند تا کمتر در معرض آب قرار داشته باشند.

باب فنگ از محققان این پروژه می‌گوید: « ما اعتقاد داریم که سلول‌ها بیشتر زمان خود را در محیط آبی هستند اما زمانی که سلول قرار است کاری با DNA داشته باشد، برای مثلا نسخه‌برداری یا مرمت DNA، محیط آبگریز می‌شود.»

به نظر می‌رسد نقش پیوند هیدروژنی که پیش از این به نظر می‌رسید برای نگه‌داشتن ساختار مارپیچ DNA است، بسیار با اهمیت‌تر بوده و با مرتب‌سازی جفت‌بازها برای انجام توالی صحیح در ارتباط است.

این کشف برای درک بهتر رابطه DNA با محیط بسیار مهم است. سلول‌ها برای محفاظت از DNA آنها را در محیط‌های آبگریز قرار نمی‌دهند.

پروتئین‌ها نقش مهمی در ترمیم یا نسخه‌برداری از DNA دارند و شناخت این پروتئین‌ها می‌تواند بیش جدیدی در مورد چگونگی مقابله با باکتری‌ها و همچنین درمان سرطان ایجاد کند.

منبع : https://scitechdaily.com/a-new-insight-into-how-dna-is-held-together-by-hydrophobic-effects/