رابط مغز و کامپیوتر، رهیافت اجتناب‌ناپذیر در توسعه بازی‌های کامپیوتری

تاریخ : ۱۱ فروردین ۱۳۹۸

تعداد بازدید : ۱۵۶

0 امتیاز از 0 رای
نسخه چاپی
موضوعات :

مایک امبیندر از شرکت والو، در حاشیه کنفرانس توسعه‌‌دهنده‌های بازی (GDC 2019)، به تشریح پتانسیل‌های فناوری رابط مغز و کامپیوتر (BCI) در توسعه بازی‌های بهتر پرداخت. به اعتقاد وی آینده این مسیر، ساخت ایمپلنت‌های غیرتهاجمی است که امکان ارتباط با مغز کاربر را به سادگی فراهم می ‌کند.

مایک امبیندر روانشناسی است که با شرکت والو (Valve ) کار می‌کند، اواستاد دانشگاه واشنگتون نیز است. مایک در کنفرانس توسعه‌دهنده‌های بازی،GDC 2019 ، به سخنرانی درباره فناوری رابط مغز و کامپیوتر پرداخت و آینده این فناوری در صنعت بازی را تشریح کرد.

در این سخنرانی، امبیندر درباره آینده نه چندان دور صحبت کرد که در آن هدست‌های واقعیت مجازی با فناوری EEG ترکیب خواهد شد و در نهایت ابزارهای جدیدی وارد صنعت بازی‌های کامپیوتری خواهد شد. چشم‌انداز درازمدت این فناوری، ایمپلنت‌های نرونی  خواهد بود هر چند که هنوز با این هدف فاصله‌ای داریم.

امبیندر می‌افزاید که برخی از سیگنال‌ها و علائم قابل اندازه‌گیری زیستی نظیر ضربان قلب، واکنش‌های پوستی، حرکت چشم، تغییر چهره، حرکت عضلات و وضعیت  فیزیکی برای درک بهتر آنچه که در بدن بازیکن رخ می‌دهد اهمیت دارد.

رابط مغز و کامپیوتر ابزاری برای ترجمه سیگنال‌های مغزی به خروجی قابل درک برای کامپیوتر است. از نقطه نظر روانشناسی، دانشمندان به دنبال استفاده از داده‌های مغزی در حین بازی برای پاسخ به این سوال هستند که آیا بازیکن شاد، غمگین، کسل یا مضطرب است. ایده اصلی آن است که محققان دریابند چرا این حالات در فرد ایجاد می‌شود.

در واقع دانشمندان درصدد رصد حالت‌های شناختی فرد در حین بازی هستند که این کار در آینده نزدیک با استفاده از EEG قابل انجام خواهد بود، این فناوری به دانشمندان کمک می‌کند تا داده‌های روانشناسی را جمع‌آوری کرده و این اطلاعات را در اختیار توسعه‌دهنده‌های بازی قرار دهند تا در نهایت از این اطلاعات برای تولید بازی‌های بهتر استفاده کنند.

امبیندر می افزاید که این روش یک رهیافت کامل و بی‌نقص نیست اما در مقایسه با روش‌های رایج عملکرد بهتری دارد. هنوز مطالب زیادی وجود دارد که دانشمندان باید آن را فرا گیرند تا بتوانند ایمپلنت‌های غیرتهاجمی بسازند. به اعتقاد امبیندر رابط مغز و کامپیوتر مسیری مناسب برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از مغز است.

منبع : https://www.roadtovr.com/valve-brain-computer-interfaces-vr-ar-gdc-2019/

نظر شما