ثبت رکورد جدیدی در توالی‌سنجی DNA با نانوحفره

تاریخ : ۰۸ دی ۱۳۹۷

با استفاده از دستگاه توالی‌سنجی MinION که توسط شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) ساخته شده، رکورد توالی‌سنجی DNA شکسته شد.

محققان دانشگاه ناتینگهام موفق به ثبت رکورد جدیدی در توالی‌سنجی DNA شدند. آنها توانستند  توالی 2.3 میلیون باز را در DNA انسان توالی‌سنجی کنند.

در روش‌های رایج توالی‌سنجی معمولا چند صد باز در هر مرتبه توالی‌سنجی می‌شود که برای انجام یک توالی‌سنجی با رشته‌ای طولانی باید اطلاعات میلیون‌ها تکه از DNA به هم متصل شود.

در این فناوری از حفره‌هایی بسیار کوچک موسوم به نانوحفره برای توالی‌سنجی استفاده می‌شود. در واقع جفت‌بازها از میان نانوحفره عبور کرده و هر گونه اختلال در جریان الکتریکی اعمال شده میان دو سوی نانوحفره، متناسب با جنس باز است. بنابراین با شناسایی الگوی اختلال در جریان الکتریکی می‌توان به جنس جفت باز پی برد.

از نقطه نظر تئوری، توالی‌سنجی کل کروموزم‌ها با این روش انجام می شود اما در عمل مشکلات متعددی بوجود می‌آید برای مثال رشته‌های کروموزم در جاهایی قطع شده‌اند که این موضوع توالی‌سنجی کل کروموزم را یکجا غیرممکن می‌سازد.

این روش جدیدی که محققان ارائه کرده‌اند بسیار سریع‌ و ارزان بوده و می‌توان با استفاده از آن توالی‌سنج پاتوژن‌های بیماری‌زا را خیلی سریع انجام داد.

قرار است برای توالی‌سنجی DNA گونه‌های گیاهی، حیوانی و قارچ‌ها از این روش استفاده شود. در آینده نزدیک محققان می‌توانند با استفاده از این فناوری پزشکی شخصی را توسعه دهند.

در بریتانیا در حدود 85 هزار فرد مورد توالی‌سنجی واقع شده‌اند و کل ژنوم آنها شناسایی شده است. پیش‌بینی می‌شود طی 5 سال آتی یک میلیون نفر به‌صورت کامل توالی‌سنجی شوند.

در حال حاضر محققان دانشگاه ناتینگهام قصد دارند از این روش برای مطالعه حلزون‌ها استفاده کنند تا ژنی که موجب می‌شود دو حلزون با تصویر آیینه‌ای هم بوجود آیند کشف شود. همچنین پژوهشگران قصد دارند از این روش برای مطالعه ژنوم انسان به‌منظور مطالعه بیماری‌های انسانی استفاده کنند.

در این پروژه محققان از دستگاه توالی‌سنجی موسوم به MinION استفاده کرده‌اند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان a graphical viewer for Oxford nanopore bulk FAST5 files در نشریه Bioinformatics منتشر شده است.

منبع : https://phys.org/news/2018-12-decoding-longest-dna-sequence.html