تبدیل باتری قلمی مستعمل به نانوحسگر مواد غذایی

تاریخ : ۲۱ مرداد, ۱۳۹۶

محققان با استفاده از میله‌های گرافیتی موجود در باتری‌های قلمی مستعمل، اقدام به ساخت نانوحسگری کردند که می‌تواند مواد شیمیایی موجود درغذا نظیر آنتی‌اکسیدن و نگهدارنده‌ها را شناسایی کند.

محققان با استفاده از باتری‌های مستعمل موفق به ساخت حسگری شدند که قادر است مواد مختلف نظیر افزودنی‌های غذا و آنتی‌اکسیدان‌ها را شناسایی کند. برای ساختن این حسگر با استفاده از مواد باتری مستعمل، نانوکامپوزیت گرافیتی ساخته می‌شود که نه تنها در زمان بسیار کم آنالیز را انجام می‌دهد بلکه کاملا روش سبز و زیست‌سازگاری است.
در باتری‌های قلمی معمولا از عناصر و مواد مختلفی نظیر منگنز، روی، کاغذ و گرافیت استفاده می‌شود. بیشتر این مواد قابل بازیافت بوده اما میله‌های گرافیتی غیرقابل استفاده مجدد هستند. این میله‌ها دارای هدایت الکتریکی بالا بوده که برای ساخت حسگرهای شیمیایی بسیار مناسب هستند.
در این پروژه محققان میله‌های گرافیت را از باتری‌های مستعمل خارج کرده و آنها را برش داده و به شکل‌های دلخواه در می‌آورند. با این کار می‌توان از این گرافیت برای تولید حسگر شیمیایی به منظور پایش مواد غذایی استفاده کرد.
تراشه گرافیتی ساخته شده در این روش می‌تواند اطلاعات جالبی درباره دوز مصرف آنتی‌اکسیدان یا مواد نگهدارنده موجود در غذاها ارائه کند این در حالی است که آزمایشگاه‌های رایج برای ارائه چنین اطلاعاتی نیاز به چند ساعت زمان دارند. این حسگر به قدری کوچک است که می‌توان آن را به صورت پورتابل با خود حمل کرد.
در طول یک دهه گذشته ساخت حسگرهای قابل حمل بسیار مورد توجه بوده است هرچند که مشکل اصلی این حسگرها قیمت بالای آنها است. محققان برای حل این مشکل به سراغ باتری‌های مستعمل رفتند و توانستند با استفاده از نانوکامپوزیت گرافیتی، حسگر الکتروشیمیایی تولید کنند. برای این کار اقدام به اصلاح سطح این نانوکامپوزیت کرده و خواص فیزیکی و شیمیایی آن را به گونه‌ای تغییر دادند که بتواند ترکیبات شیمیایی نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد نگهدارنده را شناسایی کند.
این حسگر به گونه‌ای طراحی شده که قادر است نتایج آزمون را در مدت کمتر از 5 دقیقه ارائه کند. مزیت دیگر این حسگر آن است که در تولید آن از هیچ ماده سمی و خطرناکی استفاده نشده و بنابراین برای استفاده مشکل‌ساز نخواهد بود.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Graphite nanocomposites sensor for multiplex detection of antioxidants in food در نشریه Food Chemistry منتشر شده است.

منبع : https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170721104016.htm