ژنوم کاملاً مصنوعی، در آستانه تولید

تاریخ : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

محققان یک تیم تحقیقات بین المللی در حال رسیدن به فناوری سنتز توالی طویلی از ژن‌های نوعی مخمر شدند.

بشر در بین مخمرها دوستی جدید پیدا کرده است! از گذشته‌های دور موجودات یوکاریوتی تک‌سلولی توسط انسان‌ها در کاربرد‌هایی وسیع از تولید نوشیدنی‌ها گرفته تا پخت نان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما هم‌اکنون دانشمندان به سمت پیشرفتی چشمگیر در مهندسی زیستی جهت تولید موجوداتی مصنوعی در حرکت‌اند که می‌توانند در تولید انواع جدید داروها و سوخت‌ها به کار آیند.
گروهی بین‌المللی از پژوهشگران، موفق به ابداع روشی برای سنتز بخش بزرگی از کد ژنتیکی مخمر شده‌اند. پیش‌تر، این تیم موفق شده بود یکی از 16 کروموزوم مخمر را سنتزکند. به تازگی، مجموعه‌ای از مقالات در مجله Science منتشر شده‌اند که نشانگر موفقیت محققین در تولید 5 کروموزوم دیگر از کل تعداد کروموزوم‌های موجود، در مخمر است. در نتیجه مجموعاً تعداد کروموزوم‌های مصنوعی مخمر را به 6 کروموزوم رسانده‌اند. محققین اعلام کرده‌اند به دنبال اتمام کار 10 کروموزوم باقی‌مانده، برای تولید یک ژنوم کاملاً مصنوعی تا پایان سال جاری هستند.
در حالی که جامعه علمی در مورد تولید ژنوم مصنوعی بدگمان هستند، بسیاری در ستایش فعالیت این پروژه همصدا شده‌اند. دنیل گیبسون معاون ارشد فناوری‌های DNA در شرکت ژنومیکس مصنوعی، در تأیید این تحقیق، بیان می‌کند: «این کار در واقع به ما اجازه می‌دهد دریابیم چگونه سلول‌هایی را با رویکرد پایین به بالا طراحی کنیم تا قابلیت برنامه‌ریزی مجدد برای بسیاری از کاربرد‌ها را داشته ‌باشند.»
بخشی از این کاربردهای فراوان، همان چیزی است که محققان علم اخلاق زیستی، زیست شناسان و حامیان محیط زیست را نگران کرده‌است. امکان رهاسازی عمدی یا تصادفی موجودات مصنوعی، می‌تواند به منزله‌ی ورود گونه های مهاجم به محیط زیست باشد، که در نتیجه تأثیرات نامعلومی بر روی نظام طبیعت خواهد‌داشت.
پروژه مخمر تحت شرایطی با تأکید بر رعایت ایمنی به مانند رعایت اصول اخلاقی، عمل می‌کند. جرج چرچ، ژنتیک‌شناس برجسته‌ دانشگاه هاروارد می‌گوید: «این عصر جدیدی است، جایی که ما از تغییرات کوچک بر روی ژن های منفرد، گذر می‌کنیم و قابلیت تغییر هرچیزی را بر روی ژنوم، به دست می‌آوریم. هدف این است که بتوان ژنوم را به گستره‌ وسعت درک و آگاهی‌ خود، تغییر دهیم.»
اگر همه مراحل تولید ژنوم مصنوعی به خوبی پیش رود، می‌توان انتظار داشت این پیشرفت چشمگیر در مهندسی زیستی در آینده سبب تولید موجوداتی مصنوعی شود که می‌توانند در تولید انواع جدید داروها و سوخت‌ها به کار آیند.
تهیه شده در گروه زیست‌فن