مصاحبه با خانم مهشید فیلابی در اولین فراخوان BCI

تاریخ : ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۶

تعداد بازدید : ۵۹۴

0 امتیاز از 0 رای
نسخه چاپی
موضوعات :

در ادامه مصاحبه تخصصی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا با یکی از صاحبان ایده در اولین فراخوان رابط مغز و رایانه (BCI)، مهشید فیلابی از تیم پیلا آمده است:

1- لطفاً طرح خود را در چند پاراگراف معرفی بفرمایید.
حدود دو سال است روی یک ربات پرستار و همراه کار می‌کنیم و اخیراً BCI را به عنوان یک قابلیت جدید به آن اضافه کرده‌ایم؛ چون احساس کردیم توانایی دریافت مستقیم فرمان‌های ذهنی و انجام آنها توسط یک ربات، مورد نیاز معلولین است. خصوصاً این‌که این ربات قابلیت نصب بر روی ویلچر را هم دارد؛ یعنی اگر شخص به آشپزخانه فکر کند، صندلی می‌تواند با موتوری که به آن وصل است، شخص را به آشپزخانه برساند. این ربات قبلا حالت سرگرمی داشته، اما قرار است از مراقبت و دوستی و کنار فرد بودن یک گام بالاتر رود. با افرادی که نیاز بیشتری دارند، صحبت کند و با توجه به لحن صدای فرد، حالت چهره خود را تغییر دهد. ربات همچنین می‌تواند از طریق دوربین و وای‌فای از راه دور، امکان ارتباط افراد را با هم فراهم کند. در حال حاضر ربات در قالب یک محصول اولیه تولید شده است.

2- تیم شما متشکل از چه افرادی و چه تخصص‌هایی است؟ آیا شرکتی را ثبت کرده‌اید؟
اعضای تیم 5 نفر هستند. من مهندسی نرم‌افزار خوانده‌ام و مدیریت فنی تیم را انجام می‌دهم. مهندس برق الکترونیک و کنترل داریم. یک مدیر حقوقی که تنظیم قراردادها و استراتژی‌های شرکت را انجام می‌دهد. مسئول امور مالی داریم و یک نفر هم مسئول طراحی و بازاریابی محصول است.

3- در حال حاضر از چه فناوری‌هایی در این طرح استفاده کرده‌اید؟
ما از فناوری پردازش تصویر، پردازش صوت، جی‌پی‌اس، وای‌فای، حسگرهای هوشمند و BCI در محصول خود استفاده کرده‌ایم.

4- مشتریان و بازار هدف شما چه کسانی خواهند بود؟
سعی کردیم قیمت محصول تا حد ممکن پایین باشد تا تمامی مشتریان در هر سطح مالی بتوانند آن را تهیه کنند. بازار هدف‌مان شامل مخاطبان زیر است:
• تمامی سالمندان
• بچه‌های زیر 12 سال که والدین شاغل دارند
• افرادی که به هر دلیلی تنها زندگی می‌کنند
• معلولان

قیمت برآوردشده محصول 500 هزار تومان است. با توجه به قیمت پایین محصول در حدود یک‌چهارم حقوق یک پرستار، اگر بتوانیم به خوبی بازاریابی کنیم، می‌توانیم موفق باشیم.

5- به نظر شما، قابلیت فروش این محصول چه در ایران و چه در خارج از کشور به چه میزان است؟
در ابتدا داخل ایران برای ما اهمیت دارد. به دنبال عرضه محصولی باکیفیت در ایران هستیم تا مشتری‌های خوبی پیدا کنیم و برند شویم. بعد از آن با توجه به سابقه خوبی که ایجاد می‌کنیم، به بازار خارجی هم فکر خواهیم کرد.

6- چه حمایت‌هایی از جانب دولت می‌تواند به توسعه محصول شما کمک کند؟
هم به حمایت‌های معنوی نیاز داریم، هم به حمایت‌های مالی. اگرچه بدون این‌ها هم کسب‌وکار پیش می‌رود، ولی معمولا یک شروع خوب و پیشرفت سریع در کسب‌وکار، نتیجه بهتری می‌دهد. حمایت آموزشی، شناسایی بهتر بازار کسب‌وکار، تسهیل ارتباط میان ما و مشتریان و سرمایه‌گذاری در امر تبلیغات و تحقیق و توسعه از جمله خدماتی است که کمک زیادی به توسعه کسب‌وکار ما می‌کند.

7- به نظر شما دانشگاه چقدر در مسیر رشد شما مؤثر بوده است؟
مراکز پژوهشی دانشگاه‌ها به میزان چشمگیری قادرند دانشجوها را به سمت کارهای پژوهشی ترغیب کنند. من خودم زمانی‌که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها را می‌دیدم، ترغیب می‌شدم.

8- آیا توانایی پیشبرد این طرح به صورت انفرادی را هم داشتید؟
اگر انفرادی امکان‌پذیر بود، به این سمت می‌رفتم، اما هیچ‌وقت نمی‌شود؛ چون همیشه نیاز است هرکس در بخشی کار کند و متمرکز روی آن باشد.

9- انگیزه شما از راه‌اندازی یک کسب‌وکار و ورود به حوزه کارآفرینی چیست؟
بخشی ژنتیکی و خانوادگی است. پدرم کارآفرین بودند و از طرف خانواده خیلی تشویق می‌شدم.

10- به نظر شما کسب‌وکارهای نوین چه تفاوتی با کسب‌وکارهای سنتی دارند؟
درآمد کسب‌وکارهای نوین می‌تواند بسیار بالاتر باشد؛ چون مردم به محصولات این حوزه راغب‌تر هستند. کسب‌وکار سنتی هم خوب است و به فرد آرامش می‌دهد، اما زمانی که به دنبال زندگی و کار راحت‌تر هستید، فناوری کمک می‌کند.

نظر شما
نظرسنجی