اولین گیرنده مصنوعی جهان چگونگی ارتباط سلول با پیرامون را تقلید می‌کند.

تاریخ : ۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۶

گیرنده‌های سطح سلول درگاهی جهت انتقال پیام‌های مختلف ارسال شده از محیط به سلول و ایجاد تغییرات متناسب با آن سیگنال در سلول می‌باشند. پژوهشگران توانسته‌اند گیرنده‌ای مصنوعی جهت شبیه‌سازی وقایع آبشاری درون سلول‌ طراحی کرده و نتایجی مشابه با حالت طبیعی مشاهده نمایند.

پژوهشگران دانشگاه بریستول راهی برای تقلید از روش سلول‌ها برای ارتباط با محیط اطرافشان پیدا کرده‌اند. این امر با ساختن اولین گیرنده مصنوعی جهان، با قابلیت پاسخ به پیام‌های شیمیایی و مشابه با نمونه‌های طبیعی صورت می‌پذیرد. این تحقیق پیشگام راه را برای پیشرفت‌های بیشتر در زیست‌فناوری هموار می‌کند، که در آینده ممکن است برای درمان مشکلات سلامت ناشی از ارتباطات ناقص یا معیوب سلولی به کار آیند.
سلول‌ها در موجودات زنده به وسیله مولکول‌های گیرنده غشای بیرونی‌شان متوجه وقایع خارج از سلول می‌شوند. پاسخ به پیام‌های شیمیایی همچون هورمون‌ها با تغییر شکل سلول، به صورت آبشاری، وقایع شیمیایی درون سلول را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تیم تحقیقاتی دانشگاه بریستول با همکاری محققان دانشگاه منچستر انگلستان توانسته‌اند اولین نوع از الگوبرداری مصنوعی گیرنده‌های سلولی را طراحی و تولید نمایند. گیرنده مصنوعی در غشای ساختارهای ساده سلولی همچون وزیکول‌ها قرار می‌گیرد و مانند معادل طبیعی خود در برابر سیگنال‌های شیمیایی، تغییر شکل می‌دهد.
در این پژوهش گیرنده‌ای مصنوعی برای پاسخ به هورمون طبیعی لوانکفالین (Leu-enkephalin) که در بدن انسان به عنوان تسکین دهنده درد عمل می‌کند، مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین این گیرنده مصنوعی قادر است، مشابه معادل طبیعی خود، توسط ماده شیمیایی خاصی (یک آنتاگونیست) دوباره خاموش شود.
این کشف احتمال اینکه راه‌های ارتباط طبیعی با سلول می‌تواند اضافه و یا دور زده شود را افزایش می‌دهد. در نهایت می‌توان امید داشت سلول‌های مصنوعی مواد با ارزش یا دارویی را با استفاده از این گیرنده‌ها تولید نمایند. همچنین گیرنده‌های مصنوعی جهت اصلاح ارتباط سلول‌ها، جهت امور درمانی، آینده روشنی دارند. امید است در آینده شاهد درمان بیماری‌های مرتبط با نواقص یا عیوب ارتباطات سلولی از طریق شناخت بهتر و توانایی کنترل دقیق‌تر این برهم‌کنش‌ها حاصل شود.
نتایج این پژوهش در نشریه Nature Chemistry به چاپ رسیده است.

منبع : https://phys.org/news/2017-03-world-first-synthetic-receptor-mimics-cells.html