نانوروبان‌های گرافنی می‌توانند در بدن انسان استفاده شوند

تاریخ : ۰۳ مهر, ۱۳۹۵

محققان دانشگاه رایس نشان دادند که نانوروبان‌های گرافنی می‌توانند به عنوان قطعات زیستی در بدن مورد استفاده قرار گیرند. آنها به مطالعه خواص این نانوروبان‌ها پرداخته و نشان دادند که برای استفاده در بدن از استحکام بالایی برخوردار هستند.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط محققان دانشگاه رایس، می‌توان از نانوروبان‌های گرافنی در حوزه‌های زیستی نظیر رهاسازی دارو، آنالیز DNA و کاربردهای الهام از طبیعت استفاده کرد.
چینگ هو کیانگ از محققان این پروژه می گوید: «درک رفتار نانوروبان‌های گرافنی در یک محلول می‌تواند به استفاده از آن در حوزه الهام از طبیعت ختم شود.»
کیانگ از محققان دانشگاه رایس بوده که به صورت ویژه روی نانوذرات زیستی نظیر پروتئین‌های و سلول‌ها در محیط تر کار می کند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه nature منتشر شده است.
گرافن را می‌توان به صورت نوار بلندی در اورد به طوری که طول آن بسیار بیشتر از پهنای آن باشد. برای این کار از آنزیپ کردن شیمیایی نانولوله‌کربنی می‌توان استفاده کرد روشی که محققان آزمایشگاه جیمز تور در دانشگاه رایس ارائه کردند.
ابعاد این نانوروبان‌ها به گونه‌ای است که می‌توان از آنها به عنوان قطعات مورد تعامل با زیست‌موادی نظیر DNA و پروتئین‌ها استفاده کرد.
کیانگ می گوید: « ما روی مطالعه خواص مکانیکی مواد مختلف از پروتئین گرفته تا سلول‌ها کار می‌کنند اما روش ما اندکی با روش های دیگران فرق دارد. ما این خواص را در فاز محلول مورد بررسی قرار می‌دهیم چرا که در بدن، این زیست‌مواد در فاز سیال هستند.»
نانوروبان‌ها به دلیل استحکام ساختاری خود بسیار شناخته شده هستند و پیش از این نیز محققان دانشگاه رایس از آنها برای طراحی پوشش ضدیخ‌زندگی استفاده کرده بودند.
نتایج بررسی‌های این گروه نشان می‌دهد که نانوروبان‌ها، همانند DNA و پروتئین، در محلول به صورت طبیعی به اشکال مختلف نظیر تاخورده و لوله‌ای شدن وجود دارند هرچند به صورت چروکیده و فنری هم دیده می‌شوند.
این گروه از میکروسکوپ نیروی اتمی برای بررسی ساختار این نانوروبان‌ها استفاده کردند. پژوهشگران نشان دادند که نانوروبان اکسیدگرافن دارای استحکام ساختار مناسبی است اما اگر مولکول‌های اکسیدی از ان زدوده شود و نانوروبان گرافنی باقی بماند، آنگاه این استحکام بیشتر شده و در شبیه‌سازی رفتار مولکول های زیستی بیشتر می‌توان روی آن حساب کرد.
نانوروبان‌های گرافنی دارای خواص زیست‌سازگاری بوده و می‌توان از آن برای ساخت حسگر و وارد کردن آن در بدن استفاده کرد.

منبع : http://www.azonano.com/news.aspx?newsID=34958