چگونه ماشین‌های هوشمند نقش کارکنان دانش‌محور را عوض خواهند کرد

تاریخ : ۲۱ شهریور, ۱۳۹۵

تعداد بازدید : ۷۶۳

0 امتیاز از 0 رای
نسخه چاپی
موضوعات :

مدیر ارشد بخش محصولات شرکت Unit4 پیش‌بینی کرده است که توسعه فناوری و ظهور هوش مصنوعی به شکلی اساسی نقش کارکنان دانش‌محور را تغییر خواهد داد. در آینده‌ای نزدیک و با ظهور ماشین‌های هوشمند، نقش کارکنان دانش‌محور تغییر کرده و نیاز به کارمندانی با مهارت‌های متفاوت به وجود خواهد آمد.

نگاه معمول این است که هر چه بیشتر از فناوری در کسب و کار استفاده شود، بهتر است. فناوری‌های مختلف روش ایجاد ارتباط، خرید، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و یادگیری ما را بسیار متحول ساخته‌اند و در نتیجه دلایل زیادی برای این نگرش مثبت وجود دارد. با این حال آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تاثیری است که این فناوری‌های جدید بر کارکنان و بهره‌وری آنها می‌گذارد.
فناوری و کارکنان دانش‌محور
کارکنان دانش‌محور نقش‌های بسیار متنوعی می‌توانند داشته باشند، تا جایی که در سال 2011 مجله Businessweek پیشنهاد داد که هر کسی تا یک حدی یک کارمند دانش‌محور به شمار می‌رود. پیتر دروکر، نویسنده علوم مدیریت که این اصطلاح را رایج کرده است، کارکنان دانش‌محور را به شکل زیر تعریف می‌کند: «کارمندان سطح بالا که از دانش تئوریک و تحلیلی که به صورت آموزش رسمی دریافت کرده‌اند، برای توسعه محصول یا خدمات جدید بهره می‌برند».
روشن است که فناوری‌های ارتباطی نقش مهمی در زندگی یک کارمند دانش‌محور ایفا می‌کنند، اما ارزش فناوری برای این کارکنان پیچیده‌تر از اینهاست. به عنوان مثال، فناوری‌های پیشرفته می‌توانند اتوماسیون وظایف تکراری را انجام دهند. این امر به نوبه خود محدوده‌ای از فرصت‌های کار شناختی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال صاحب یک مغازه خرده‌فروشی دیگر نیازی به صورت‌برداری از اجناس به صورت دستی ندارد، بلکه با یک مدیریت یکپارچه فهرست اموال و سامانه نقطه فروش کار می‌کند.
ظهور ماشین‌های هوشمند
نقش ماشین‌های هوشمند در حال افزایش است. بنابر گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر، تا سال 2018 بیش از سه میلیون کارمند دارای رئیس ربات بوده و تعداد ماشین‌های هوشمندِ حدود 50 درصد از شرکت‌های در حال رشد سریع بیش از تعداد کارمندان آنها خواهد بود. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده است که شش میلیارد ماشین به اینترنت وصل خواهند بود و هر کدام از آنها به پشتیبانی نیاز خواهند داشت. این یک بازار بسیار بزرگ است. با این حال نحوه تاثیرگذاری این ماشین‌ها بر کارایی کارمندان داستان دیگری است.
اعتماد یکی از مسائل اصلی است. با وجودی که کارایی این ماشین‌های هوشمند قطعی است، بسیاری از مردم به سادگی به این ماشین‌ها اعتماد ندارند و به اصطلاح «کارهای مهم» را به آنها واگذار نمی‌کنند. کارهای تکراری و اتوماسیون‌های ساده همانند ایجاد و ایمیل کردن گزارش‌ها در محدوده سطح اطمینان بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. اما اطمینان به یک ماشین هوشمند در تحویل یک سفارش آمازون بسیار متفاوت است. به عنوان مثال یک خودروی هوشمند را در نظر بگیرید. بسیاری از مردم در مقابل اطمینان به این خودروهای اتوماتیک مقاومت می‌کنند.
در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به احتمال زیاد ماشین‌های هوشمند و قابلیت اتوماسیون آنها عهده‌دار کارهایی با خروجی روشن خواهند بود. به عبارت دیگر، فناوری‌های جدیدتر بیشتر از آنکه نقش اتوماسیون داشته باشند، نقش تقویت‌کننده را عهده‌دار خواهند بود. در مقاله مروری اخیری که توسط محققان دانشگاه هاروارد منتشر شده است، آمده است:
«اتوماسیون با کاری که افراد انجام می‌دهند، آغاز شده از حجم آن کار برای افراد می‌کاهد. به عبارت دیگر از کامپیوترها برای کاهش وظایف انسانی و اجرای آن توسط ماشین بهره برده می‌شود. برعکس، در فرایند تقویت، بحث اصلی این است که به جای کاهش آنچه انسان انجام می‌دهد، بر عمق آن افزوده شود».
این امر نقش کارکنان دانش‌محور را در سطح عملکردی تغییر خواهد داد. شاید نگرانی اصلی این باشد که ظهور هوش مصنوعی چند نفر را بیکار خواهد کرد؟ پاسخ این است: هیچ. با ظهور ماشین‌های هوشمند ماهیت شغل‌ها عوض خواهد شد و شبیه همان اتفاقی که در انقلاب صنعتی قرن 19 اتفاق افتاد، روی خواهد داد.

منبع : http://diginomica.com/2016/08/16/how-smart-machines-will-redefine-the-role-of-knowledge-workers/

نظر شما
نظرسنجی

مقالات سایت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟