گزارشی از بازار جهانی مهندسی پروتئین منتشر شد

تاریخ : ۱۹ آبان ۱۳۹۴

تحلیل‌گران معتقدند با افزایش سبک زندگی بیماری‌زا و افزایش سازگاری با داروهای پروتئینی، بازار مهندسی پروتئین در جهان رشد خواهد داشت. روند رشد در کشورهای حوزه آسیا-اقیانوسیه مخصوصا چین و هند بالا خواهد بود. اخیرا گزارشی منتشر شده که در آن بازار جهانی مهندسی پروتئین مورد بررسی قرار گرفته است.

پروتئین‌ها گروه‌های بزرگی از ترکیبات نیتروژونی با وزن مولکولی بالا هستند. این مواد نقشی حیاتی و مهم در فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن دارند. هر پروتئین عملکرد کاملا دقیق و مشخصی دارد و برای تنظیم، عمل‌کردن و ساختاریابی بافت‌ها و اندام‌های سلولی بدن لازم و ضروری هستند.
filereader.php?p1=main_4e874c3b97b197973
مهندسی پروتئین، فرآیندی برای توسعه پروتئین‌های ارزشمند یا آنزیم با عملکرد خاص است. فرآیند مذکور متکی به استفاده از فناوری دی‌اِن‌ای ترکیب (recombinant DNA technology) برای تغییر توالی آمینواسید است. از مهندسی پروتئین برای تولید آنزیم در مقیاس بزرگ، تولید ترکیبات زیستی و ساخت آنزیم ارشد (superior enzyme) برای تسریع تولید مواد شیمیایی مشخص در حجم زیاد استفاده می‌شود. هم اکنون روش‌های مهندسی پروتئین متفاوتی در توسعه سریع علوم زیستی متداول است. برخی از روش‌های استفاده‌شده در مهندسی پروتئین طراحی منطقی دارند، از جمله فناوری نمایش سطح سلولی (cell surface display technology)، دینامیک مولکولی و فناوری جهش‌زایی دی‌اِن‌ای (DNA shuffling technology).
از فناوری جهش‌زایی برای بهبود یک خاصیت خاص آنزیمی به کار می‌رود. در ضمن، روش‌هایی که طراحی منطقی دارند، بیشتر همان روش‌های کلاسیک در مهندسی پروتئین هستند. مهندسی پروتئین کاربردهای زیادی دارد، از کاتالیست‌های زیستی در کاربردهای غذایی گرفته تا کاربردهای زیست‌محیطی، نانو و زیست‌فناوری و پزشکی. مهندسی پروتئین در صنایع شستشو، صنایع غذایی، تولید پلیمرهای زیستی، آنزیم‌ها و پروتئین‌های اکسایش – کاهشی نیز کاربرد دارد. مهندسی پروتئین در کاربردهای پزشکی برای مطالعات درمان سرطان به کار می‌رود.
آمریکای شمالی بازار کلی مهندسی پروتئین را در دست دارد، علت آن نیز رشد و شیوع سبک زندگی بیماری‌زا و افزایش سازگاری با داروهای پروتئینی در این منطقه است. انتظار می‌رود آسیا- اقیانوسیه نرخ رشد بالایی را در 5 سال آینده در بازار مهندسی پروتئین داشته‌باشد. در این منطقه چین و هند سریع‌ترین رشد را دارند. علت اصلی رشد مهندسی پروتئین در کشورهای در حال توسعه، حضور جمعیت زیادی از بیماران است که سبب شده‌است سرمایه‌گذاری خصوصی و دولتی برای کشف دارو افزایش بیابد.
افزایش سبک زندگی بیماری‌زا، سازگاری با داروهای پروتئینی را نسبت به داروهای غیرپروتئینی و سرمایه‌گذاری را در مهندسی پروتئین افزایش داده‌است و هزینه کشف دارو را کاهش داده‌است. بنابراین ما شاهد رشد بازار مهندسی پروتئین در سطح جهان خواهیم بود. با این وجود، نیاز به ترمیم و مراقبت زیاد و هزینه بالای ابزارآلات در مهندسی پروتئین، نیاز به محققینی آموزش‌دیده و شایسته را دیکته می‌کند.
فروش بالای داروهای زیستی در آینده نزدیک و جا افتادن پروتئین‌درمانی به جای ژن‌درمانی، دو عامل مهمی هستند که انتظار می‌رود بازاری پر رونق و جهانی برای مهندسی پروتئین بسازند.
این گزارش توسط شرکت تحقیقات بازار پِرسیستِنس (Persistence Market Research) تهیه شده‌است که برای خرید گزارش کامل آن، می‌توان به آدرس زیر مراجعه نمایید:

منبع : http://www.medgadget.com/2015/10/global-study-on-protein-engineering-market-2015-2021-persistence-market-research.html